Monday, July 30, 2007


Längesedan igen......
Är just nu i Sverige, min andra vecka har just bärjat och dagarna bara springer iväg. Har varit i Malmö sedan vi kom hit men har gjort 2 utflykter till Österlen, mitt nya absoluta favorit ställe. Det känns som man är i ett annat land där. Små byar med mysiga cafeer som Olof Victors
och restauranger t ex. Friden, med härlig atmosfär och bra kvalitet och naturen är ju bara helt ljuvlig. Måste nog lägga in ett nytaget foto från tidigare idag. Har givetvis varit på Möllans Ost i Malmö också, wow, Alex Farm i Toronto kan slänga sig i väggen! Jag kommer ihåg att jag köpte min första getost på Möllans Ost för ca 20 år sedan, när jag var hemma på besök från NYC. Möllans Ost var då ett litet hål i väggen som inte så många hade en aning om. I morgon hoppar vi på tåget mot Stockholm men först ska vi in till Lund och fika med I-L. Ska bli super kul att bara träffas! Hon är hemma från NYC . Har givetvis spenderat tid med Annika, min underbara vän i Höllviken. Det är forfarande många kompisar jag inte har träffat ännu, som står på lut så att säga. Tyvärr är några bortresta så vi missar varandra den här gången. Måste nog komma hem nästa år också! Hyra hus i 3 veckor på Österlen skulle ju vara som en dröm. En dröm som inte är helt omöjlig att förverkliga.
I Simrishamn idag stötte vi på en familj som precis flyttade från Toronto och är på väg till London. De har hus i Kivik och jag tänkte att det skulle ju vara för roligt om vi sprang på dem. Helt plötsligt kom de springande över torget och jag sprang efter och sa Hej! Skoj när sånt bara händer. Mammas granne på kolonin kände jag igen och vi kom fram till att vi har en gemensam kompis i Pia. Att vi aldrig riktigt kände varandra och att det säkert är 25 år sedan vi sågs spelade ingen roll. Vi skrattade gott när vi kom fram till varför vi kände igen varandra. Sådana små händelser får mig att undra hur mitt liv hade sett ut om jag bott kvar här i Sverige.

5 comments:

Kristina Eriksson said...

Javisst är Österlen fint. Det är som ett annat land, jag håller med. Det låter helmysigt å laga middagar med så små, jag gillar "ämnet" för att det så mycket verklighet, det är liksom inga tillgjorda kunskaper. När läste du till hushållslärare och var? Jag läste i Uppsala mellan -83 och -86. Vi hörs igen!!

Mangola said...

Hej
Kul att hitta hit. Intressant kommentar hos Kristina om hur du jobbar med barn.
http://godmat.webblogg.se

Kristina Eriksson said...

Ja precis då måste vi ha gått på skolan samtidigt. Vi måste haft samma lärare! Varifrån Sverige är du? Å kul att jag har lyckats locka någon till Österlen!

Melissa said...

What??

I found it!
I love it.
It's great to see what you are doing.
Much love

malin2 said...

Hej!

Välkommen tillbaka. Skön sommar du har haft. Vi syns på lördag och då tar jag med mig boken.

Jag har lämnat en utmaning till dig på min blog.